Kozlu ve Asma römorkörleri 1966 yılına kadar Zonguldak limanında hizmet verdiler. 1965 yılında ve Kaptanı Kadir Günal döneminde, buhar gücüyle çalışan Kozlu römorköründe elin bir kaza sonucu mürettebattan Murat Turgut kazan patlaması sonucu hayatını kaybetti.
Bu olaydan hemen sonra Kozlu römorkörü bağlı olduğu kurum EKİ tarafından (Ereğli Kömürleri İşletmesi) ihaleye çıkarılarak satıldı. Kozlu Römorkörü Zonguldak limanında 27 yıl iç hizmet vasıtası olarak hizmet verdi.
Kozlu Römorkörünün üretimi, teknik özellikleri ve serüvenini özetlemek gerekirse:
1893 yılında Glasgow, Barcley, Curle & Co.Ltd., Clydeholm Yard'da 385 kızak No'su ile inşa edilen 165 grt., 5 nrt. buharlı, sac gövdeli, pervaneli römorkör "Neptune" (Official Number: 102585) 3 Mayıs 1893 de denize indirildi.
(IMO Code: 5196282) Tam boy: 100.0 ft., Genişlik:21.1 ft., Derinlik: 10. Ft. ve Glasgow, Barclay, Curle & Co.Ltd. yapımı olan 2 genişlemeli buhar ana makinesi 54 nhp.., 600 ihp. Güç üretiyordu, azami seyir sürati 12 knots idi.
İlk armatörlük firması Glasgow merkezli John and Robert H. Steel and David Bennie (Şirketin adı Steel & Bennie) idi.
1898'de makinesi 84 nhp olarak yenilendi. 1903'de armatörlük firması Steel and Bennie Ltd. olarak yeniden düzenlendi.
1920'de Liverpool merkezli West Coast Towage & Salvage Company Ltd. satın aldı ve Liverpool limanına tescil edildi.
1925'de Sunderland merkezli Thomas Young firması satın aldı.
1926'da Londra merkezli British & Mediterranean Lighterage Co.Ltd satın aldı.
1928'de Yunanistan'a satıldı.
1928'de Yanko Yoanidis, Anton Leonidis, George Zarifi, Gaston Auboyneau ve Albert Cazes ortaklığındaki Société d'Héraclée - Ereğli Şirketi'ne satıldı ve İstanbul Limanı'na limanına tescil olundu. 35 yaşındaki römorkörün adı "Kozlu" olarak değiştirildi.
1939'da Zonguldak, Eti Bank- Ereğli Kömürleri İşletmesi satın aldı ve Zonguldak Limanına tescil olundu.
1966 yılında Kozlu ve Asma römorkörü birlikte ihale edilip satışı gerçekleştirildi.
Yüksel Yıldırım-19 Eylül 2024
Kaynak: Osman Öndeş