Tüm Emekliler Derneği Zonguldak Şube Sekreteri Adnan Küçükvar, “Zonguldak’ta emekliler tezgaha getirildi” diyerek Zonguldak merkez de özel halk otobüslerinden yaşanan sıkıntının zararını emekli/yaşlıların çektiğini belirterek bir takım açıklamalarda bulundu.
Küçükvar paylaşımında şu ifadelere yer verdi;
Emeklilik, hayatlarını çalışarak sürdüren kişilerin, yaşlılık dolayısıyla ‘çalışamayacağını’ varsayıp, planlı olarak çalışmayı bırakma sürecidir. Emekli, çalışma süreci içinde aldığı maaşı, ödediği primlerle kutsallaştıran kişidir.
Ancak, emekli edilirken kendisine verilen ‘insanca yaşama hakkı sağlanacak’ sözlerine rağmen, açlık sınırı (20.000 tl) ve asgari ücret (17.000 TL) altında maaşlarla ‘kent yoksulu’ durumuna getirildi.
Ülke de SSK’lı, BAĞ-KUR’lu ve memur emeklisi olmak üzere 16 milyon, Zonguldak’ta 175 bin emekli var.
Emeklinin hükümetten kaynaklanan açlık sınırı ve asgari ücret altında olan maaş, bayram ikramiyesi ve sağlıkta kesilen katkı payları gibi sorunları da var.
Emekli maaşları arasında ‘uçurum’ yaratan, sistemden kaynaklanan, değişik kanunlarla hesap edilen maaş belirleme sorunu da çabası.
Hükümetler bu eşitsizlik ve adaletsizliği görmesine rağmen, seçim malzemesi yapmak için Anayasal sorunun giderilmesini pas geçiyorlar.
Temel gelir kaynağı emeklilik olup, asgari ücret altında maaş alıp, asgari ücret üstünde harcama yapıp, borçlanan emeklinin belediyeler ile de sorunları var.
Devlet, 65 yaş üstü emekli ve yaşlıların ev’e bağımlılıklarını engellemek, halk otobüslerinden ücretsiz yararlanmaları için kanun çıkarttı.
Özel halk otobüslerini desteklemek için de ilgili bakanlık eliyle otobüs başı 2.700 TL verdi. Yönetmelikte son değişiklikle 3,726 TL oldu.
Zonguldak merkez (18), Kozlu (32), Kilimli (30), Ereğli (115), Alaplı (39), halk otobüsü ile bu destekten yararlanıyor.
Ayrıca belediyeler, taşıdıkları emekli/yaşlı ve engelli sayısı kadar, halk otobüsü firmalarına mazot desteği veriyor.
Zonguldak merkez de özel halk otobüslerinden yararlanan ortalama 3.700 emekli/yaşlı, 1.317 engelli bulunuyor.
Zonguldak ve havalisinde; 45 bini merkez ilçede Alaplı’da 10.500, Çaycuma da 28 bin, Devrek’te 21 bin, Ereğli’de 41 bin, Gökçebey’de 8 bin, Kozlu’da 11 bin, Kilimlide 10.500 olmak üzere 175 bin emekli bulunuyor.
Bunların 50 bini 65 yaş üstü yaşlılar. Ve bu yaşlıların 15 bini evlerinde yalnız olarak yaşıyorlar. Devlet bu yaşlıların eve bağımlılıkların engellemek için ücretsiz seyahat yasası çıkartmış, ancak; 19 mahallede yolcu taşıma ihalesine talip olup, yasal prosedürü kabul edip kazanan yüklenici firma; zarar ettiği, ceza yazıldığı, yakıt desteği yapılmadığı vs. gerekçelerle taşıma işini terk etti.
Yüklenici firmanın belediye ile yaptığı anlaşmadaki yasal zorunluluklar nasıl ekarte edildi bilinmezken, asıl zararı yine ‘yaşam kalitesi yerlerde sürüklenen emekli/yaşlılar çekiyor. Semt minibüslerine ücret ödüyorlar.
Zonguldak Belediyesi, şehre yansıyan ’otobüs temin edip, kendim çalışacağım’ ve ‘semt minibüsleriyle anlaşacağım’ gibi kulislerle sorunu yok saydığı gerçektir.
Yapılacak olan, semt minibüslerinin (270) halk otobüslerine döndürülecek olmasıdır. Böylece yapılacak düzenlemeyle en az 100 araç trafikten çekilip görüntü, gürültü ve hava kirliliği azalır. Bu uygulama, semt minibüslerinin de işine gelir. Minibüs sayıları azalır, sefer sayıları ve gelirleri artar. Semtlere yönelik kooperatifleşme sağlanıp, tek kart uygulamasıyla ücret dengesi kurulur. Popüler güzergâh sahil şeridinde ise ortak kullanım ile geçilir.
Sonuç: Bugün Zonguldak Merkez de en az 10 bin yaşlı/emekli evine bağımlı ve 3294 sayılı kanun gereği yardıma muhtaç insanımız, ücretsiz seyahat hakkını kullanamıyor.
Emeklinin yeni yıl için beklediği elbette, Genel Başkanımız Satılmış Çalışkan’ın dediği gibi ‘TÜFE +10 bin lira seyyanen zam’dır. ‘Bu bile emeklilerin hayata döndürmeye yetmez.’ iken mevcut hakların gasp edilmesi ‘Anayasal suç’ olduğu unutulmamalıdır.”