Milletvekili Eylem Ertuğrul, üyesi olduğu Balıkçılık ve Su Ürünleri Sektöründe Yaşanan Sorunların Araştırılarak Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu’nun toplantısına katıldı.
Toplantıda ilgili bakanlıkların sunumlarının ardından; Kdz. Ereğli kıyılarımızdaki mevcut iç ve dış mendirek yapısının güçlendirilmesi ve uzatılması gerekliliğinin, Batı Karadeniz Bölgesi’ndeki balıkçılarımızın olumsuz hava koşullarında barınabilecekleri biçimde Doğu Karadeniz kıyılarındaki gibi balıkçı barınağı sayısının artırılması gerekliliğinin bir kez daha ortaya çıktığını belirtti.
Ertuğrul, komisyon toplatısında şu ifadelere yer verdi:
“Memleketim Zonguldak ve Ereğli en fazla hasar olan bölge olmak üzere, Batı Karadeniz Bölgemizde özellikle ciddi hasarlara neden olan bir hafta sonu yaşadık. Özellikle balıkçılık ve su ürünleri adına ciddi problemler yaşadık, maalesef can kayıplarımız oldu. Batan geminin 12 Türk mürettebatının sadece bugün itibariyle naaşına ulaşabildik, hâlâ arama çalışmaları devam ediyor, aileler kıyıda bekliyor. Neden böyle bir faciayı yaşadık? Evet, normalin çok üzerinde şiddetli rüzgâr oldu, tam fırtına oldu, çok yağış oldu fakat şöyle bir gerçeklik var. Ancak örneğin, Doğu Karadeniz Bölgesinde ağırlıklı olarak çok sık bulunan balıkçı barınakları maalesef Batı Karadeniz Bölgesi’nde yeterli sıklıkta yok. Zaten balıkçılık faaliyetlerinin -daha önceki toplantılarda da hepimize malum olduğu üzere- çok büyük bölümü Karadeniz'de yapılıyor ve Batı Karadeniz Bölgesi’nde böyle tehlikeli havalarda balıkçıların barınabileceği maalesef yeterli korunaklı barınaklar mevcut değil. Ben şimdi şöyle bir düşünüyorum, Karasu bölgesinden Zonguldak'a kadar gidiyorum, Karasu ile Zonguldak arasında bulunan balıkçı barınaklarını değerlendiriyorum; böyle bir havada gırgırları geçtim, küçük voli teknelerinin bile barınabileceği
ciddi barınaklar maalesef yok. Şimdi, Karasu'da bir liman var, özel bir şirket tarafından işletiliyor. Akçakoca'da bir balıkçı barınağı var, kapasitesi son derece yetersiz ve yeterli korunak sağlamıyor, büyük
teknelerin girmesi maalesef mümkün değil. Oradan devam ediyorum, Alaplı bölgesinde devletin yaptığı, iyi düşünülerek, lokasyon olarak iyi düşünülerek yaptığı bir liman var aslında, balıkçı barınağından daha büyük bir liman; her türlü şey yapılabilir yani gerekirse bir tersaneyi bile çevirerek her türlü tamirat işlemi yapılabilecek alan var fakat -artık bir mühendislik hatası olarak mı değerlendirmek lazım, iş bilmemezlik olarak mı değerlendirmek lazım, bu balıkçı barınağı kullanılamıyor. Niye kullanılamıyor? Doluyor, tıkanıyor, teknelerin girip çıkması mümkün değil. Oradan devam ediyoruz, böyle şiddetli havalarda barınılabilecek Ereğli limanı ve balıkçı barınağı var fakat burası da mendirek yapısı itibarıyla,
hem iç mendirekler hem de dış mendirekler itibarıyla maalesef yeterli olmuyor. Her sene mutlaka özellikle lodos olan havalarda ciddi problem yaşıyoruz ve bu gemilerin karaya vurması bizim için hiç böyle sürpriz bir şey değil, çok sık yaşadığımız şeyler ama şu son havada o kadar büyük hasar oldu ki gelip o balıkçı barınağını keşke gözlerinizle görebilseydiniz. Yani belki 100'ün üzerinde amatör balıkçı teknesi hasar aldı, battı, 19 veya 17 civarında ruhsatlı, yeşil ruhsatlı teknede hasar var, çok ciddi ağ
kayıpları var yani her teknenin, trol teknelerinin, diğer büyük teknelerin ciddi ağ kayıpları var, mağazalarda ciddi hasarlar var. Burası da yeterli bir koruma sağlamıyor. Buradan devam ediyorum kuzeye doğru, Kozlu bölgesine geliyorum; Kozlu balıkçı barınağı da aslında planlı olarak büyük bir şekilde planlanmış fakat yeterli dayanıklılıkta değil. Bir önceki havada mendirek orada da ikiye ayrıldı, şu an hiçbir şekilde koruma sağlamıyor, bu havada da aynı şekilde problemler yaşanıyor. Bu noktada özellikle dikkat çekmek istediğim nokta Batı Karadeniz Bölgesinde yeterli korunak sağlayabilecek balıkçı barınağının olmaması ve özellikle en çok kullanılan, hamsi zamanında da gırgırlar tarafından en çok kullanılan bölge Ereğli balıkçı barınağıdır. Ereğli balıkçı barınağının mutlaka bir revizyona tabi
tutulması, iç mendirek ve dış mendireklerde uzatma çalışmalarının yapılarak buranın korunaklı bir hâle gelmesi gerekiyor. Ereğli limanının bir tarafını askerî mendirek olarak kullanıyoruz. Askerî mendirek olarak kullanılan bölgedeki son batan gemi de mendireğe çarparak, parçalanarak battı ve can kayıpları orada gerçekleşti. Bu mendireğin üzerine geçen sene biten bir yükseltme çalışması yapıldı ve bu ilk havada hiçbir şey kalmadı, yapılan bütün onarımın hepsi tekrar denize gitti, hiçbir şey kalmadı.
Bunların mutlaka daha iyi planlanarak yapılması gerektiğini düşünüyorum.”
Dedi.