Gidemediğin yer senin değildir.

Coğrafya ise kaderindir.

Zonguldak’ın kaderi olan dağlık ve engebeli coğrafyasında, bir yerden bir yere gidebilmek engelli koşuları aratmadı.

Kıyı şeridindeki yerleşim yerlerinin ulaşımı deniz yoluyla sağlanmaya çalışılsa da dört mevsim kükremekten keyif alan Karadeniz’in azgın dalgalarıyla baş edebilmek kolay olmadı.

Bu nedenle yarım asır öncesine kadar yapılan deniz yoluyla yolcu taşımacılığı peyderpey terk edildi.

1930’lardan itibaren kıyıdan iç kesimlere doğru rayları arşınlayan kara çehreli şimendiferler girdi. Bilahare değişen renkleri, yakıtı ve konforuyla hizmet vermeye devam ediyor bu sadık ulaşım aracımız.

Son yıllarda kısmi olarak hizmet veren uçaklarla tanışıyor olsak bile ulaşımda asıl yükü karayolları çekti.

Son istasyon oluşu Zonguldak için en büyük handikap olsa da maden ve çok sayıdaki sanayi tesislerinin varlığı karayolunu yapmaya mecbur bırakmış.

Yapılan her yeni yol ise şehirlerarası ulaşımın vaz geçilmezi otobüs işletmeciliğinde yeni rotalara kapı aralamış.

Ereğli-Akçakoca yolu yapılmadan önce tüm seferler Devrek üzerinden yapılırken, yol yapıldıktan sonra İstanbul, Bursa, İzmir gibi batı yönü seferlerinde Ereğli-Akçakoca hattı kullanılır olmuş.

Karabük-Yenice yolunun açılmasıyla Ereğli-Zonguldak-Trabzon seferlerinde Yenice yolu tercih edilmeye başlandı.

OTOBÜS İŞLETMECİLİĞİNİN DUAYENİ

Yeni yol ve yeni rota derken, Ereğli-Devrek yolunun da yakında hizmete gireceği ifade ediliyor.

Yapım çalışmaları hummalı şekilde devam eden ve bu yıl içinde ulaşıma açılacağı belirtilen yolun faydası iki ilçeyi birbirine bağlamanın da ötesine geçecek.

Ereğli-Bartın ve Ereğli-Karabük arasındaki mesafe oldukça kısalacak.

Yeni yollarla kısalan mesafeler demek, özellikle otobüs işletmeciliğinde kuvvetle muhtemel yeni rotalar demektir.

Konu otobüs işletmeciliği olunca her zaman olduğu gibi işin ehline soralım istedik. Otobüs işletmeciliğinin duayenlerinden Özbartın firmasına büyük emekler veren Osman Metin Yurtbay’la kısa bir röportajımız oldu.

1960’lı yıllarda başladığı otobüs işletmeciliğinde asıl unsurun yolcuların size olan güveni olduğuna işaret eden Yurtbay, bu güveni sağlamanın çok kolay olmadığını belirtti.

Yolcuyu evinden alıp evine teslim eden şehir içi servis uygulamasını Türkiye’de ilk defa kendilerinin başlattığının altını çizen Yurtbay, tevazu gösterip söylemek istemediği güzel hasletleri zor da olsa bizimle paylaştı. “Yolcuyu müşteri olarak değil misafirimiz ve emanetimiz olarak görüyorduk. Diyaliz hastalarından bilet ücreti almıyorduk. Ebeveynlerinin bize emanet ettiği çocuk yolcuları vardıkları yerde şoförlerimiz tarafından bizzat adresine kadar teslim edilirdi. Bu güven böyle kazanıldı.” diyen Yurtbay, otobüs seferlerinin rotaları hakkında da şu bilgiyi verdi:

“İlk terminalden binip son terminalde inmek isteyen yolcular, otobüsün en kısa yoldan gitmesini ister ki kısa sürede varabilsin. Ara terminal yolcuları ise tüm otobüslerin kendi terminallerinden geçmesini ister. Yolcuların taleplerine göre bu dengeyi sağlamak için her zaman alternatifli kısa ve uzun rotalar planlanır. Bazı saatlerde ekspres seferleri konur.  Devrek-Ereğli yolu açıldığında da şimdiki otobüs firmalarımız nasıl bir sefer düzenlemesi yaparlar bilemem ama bu yolun bazı yolculukları kısaltacağı gerçeği dikkate alınır diye düşünüyorum.”

İkamet ettiği Çaycuma’daki konutunda günlerini geçiren bilge insan, Çaycuma eski belediye başkanı Osman Metin Yurtbay bir memba, paylaştığımız ise sadece bir damla.

Umarım bu değerli şahsiyetin hayatı kaleme alınarak kitaba dönüşür.

Verdiği bilgiler için kendisine teşekkür ediyor,  sıhhat ve huzur içinde uzun ömürler diliyorum.